De spelregels van Hartenjagen lopen erg uiteen. Er zijn verschillende methoden om dit leuke spelletje te spelen. Wij hebben een aantal opties onder elkaar gezet.

Hartenjagen is zo’n kaartenspelletje dat misschien heel ingewikkeld lijkt, maar dat eigenlijk helemaal niet is. Doel van het spel is om zo min mogelijk punten te behalen. Hartenjagen is vooral een leuk gezelschapsspelletje voor een verloren tussenuur, op vakantie of in de kroeg. Hier leggen we je uit hoe je hartenjagen speelt.

Je hebt  maar 3 dingen nodig: een dek kaarten, vier spelers en pen en papier. Als eerst moet je van alle soorten kaarten (harten, schoppen, ruiten, klaver) de kaarten 2 t/m zes uit het spel halen. Hartenjagen speel je alleen met: 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer en aas. alle kaarten worden verdeelt onder alle vier de spelers elke speler heeft dus 8 kaarten in de hand. Bij hartenjagen moet je altijd kleur bekennen. Dat betekent dat je altijd de soort moet spelen die op tafel ligt. Legt speler 1 een harten 7 op tafel, dan moet je harten spelen. Behalve als je geen harten in je handen hebt. Dan mag je ook een andere kaart spelen. Degene met de hoogste kaart van de ‘gevraagde’ kleur (dit is de eerste kaart van de slag), wint de slag.

De volgorde (van hoog naar laag) van de speelkaarten is:   Aas – Heer – Vrouw – Boer – Tien – Negen – Acht – Zeven.

De speler die de hoogste kaart gespeeld heeft, heeft gewonnen. De speler die in de vorige slag mocht uitkomen, is nu de deler. Zo komt iedereen aan bod. In totaal speel je acht slagen voor een complete rondeNa acht slagen oftewel 1 ronde is het tijd om de punten te tellen. Elke speler telt de punten van de slagen die hij heeft gehaald. Alle hartenkaarten tellen voor 1 punt, de klaverboer is 2 punten en de schoppenvrouw is 5 punten. Noteer nu de punten per deelnemer.

hartenjagen_klassiek

De bedoeling van hartenjagen is om zo min mogelijk punten te behalen. Je moet dus heel slim van al jouw puntenkaarten af zien te komen en voorkomen dat jij een slag wint met veel punten. Er is ook een maar. Als een speler namelijk alle strafpunten weet te behalen (8 hartenkaarten + de schoppenvrouw + de klaverboer = 15 punten), dan heeft hij een mars behaald. Daarmee krijgt hij geen 15 strafpunten, maar 0 punten. De overige drie spelers krijgen vervolgens elk vijftien strafpunten. Op het moment dat één van de spelers het van te voren afgesproken maximum puntenaantal heeft, draait het speldoel om. Alle spelers moeten vanaf nu juist zo veel mogelijk punten behalen. De mars geldt niet in dit gedeelte van het spel. De speler die als eerst 0 punten heeft, is de winnaar. Alle punten van de tweede helft van het  spel worden daarvoor van het puntentotaal van de eerste helft afgetrokken. Heb jij als eerst 0 punten, maar is de ronde nog niet afgelopen?  De speler die het minste aantal punten heeft (dit kan ook minder dan 0 zijn) in deze ronde, is de winnaar.